vrijdag 15 april 2011

Minimal Switch Part # 2

Week 11: Plan werk / ‘moet’ dingen en probeer daarbuiten het werk echt los te laten. Dus niet even stiekem thuis mail te lezen etc.

Eerder zei ik al dat een aantal weekopdrachten niet op mij van toepassing zijn en dan denk ik aan deze opdracht. Ik kan voor mijn werk niet mijn mail checken thuis en eigenlijk doe ik thuis nooit iets voor mijn werk. Hooguit twee of drie keer per jaar, dus n.v.t.

Week 10: In de trein niet even stiekem mail checken, in de rij bij de kassa even te twitteren etc. Probeer te zijn in het moment.

Zoals ik al zei in week 9: ik heb geen super moderne telefoon waarmee ik kan internetten, dus daardoor word ik niet afgeleid. Wat ik wel merk is hoe ik met name in de trein niet meer zoals vroeger uren naar buiten zat te kijken en weg zat te dromen, maar hoe ik toch de behoefte voel om alle krantjes die er liggen door te nemen en dan nog even een tijdschrift.
Binnenkort moet ik voor werk naar Almelo: ruim twee uur de tijd (alleen al de heenweg) om eens heerlijk uit het raam te kijken naar het prachtige Nederlandse landschap.

Week 9: Plan een dag waarbij je helemaal geen gebruik maakt van communicatiemiddelen.

Mijn leven is al redelijk opgeschoond van communicatiemiddelen. Zo hebben we geen televisie (maar we kijken wel Uitzendinggemist), heb ik geen fancy telefoon, gebruik ik geen Twitter of Facebook en via LinkedIn gebeurt er af en toe wel wat, maar niet heel veel. Wel vind ik het heerlijk om op internet te surfen en vooral aan blogs lezen ben ik verslaafd. Dus een goede opdracht om eens te doen: een dag (of twee?) helemaal geen internet checken en dus ook geen mail. Oei! Lastig lijkt me dat. Het is zo’n gewenning. Meestal tref je niets aan (op bijvoorbeeld Nu.nl, ook al zo’n verslaving) maar dan ineens is daar het nieuws uit Alphen aan den Rijn (het winkelcentrum van mijn jeugd!) en dan zou ik dat nieuws toch maar gemist hebben. Ach, dan maak ik gewoon een uitzondering! Ik ga het proberen.

Week 8: Kijk kritisch naar je meubels: kan er iets weg?

Op dit moment in ons klushuis, leven we nog steeds met en op onze studentenmeubels en dingen die we gekregen hebben en die ik bij de kringloop heb gevonden. We hebben nog weinig nieuws gekocht. Wel vind ik het heerlijk om door woontijdschriften te gaan en om dingen uit te scheuren die ik mooi en inspirerend vind. Dat ga ik eens in mijn agenda zetten: Maak een moodboard of meerderen voor woonkamer, hal, studeerkamer. Zodat we straks gerichter kunnen zoeken als we echt dat geld gaan uitgeven aan mooie nieuwe spullen!

Week 7: Kijk kritisch naar werkafspraken en cancel het een en ander uit je agenda.

Omdat ik aan het revalideren ben, ligt voor mij de uitdaging niet in het cancelen, maar juist in het weer aangaan van contacten. Ook in mijn werk. Dit vind ik eigenlijk best lastig, hoewel het me ook ik goed doet om weer onder de mensen te komen. Toch doe ik het langzaam aan. Ik merk namelijk dat het alleen zijn en de vrije tijd van de afgelopen maanden me ook heel erg goed hebben gedaan. Ik vraag me regelmatig af: “Wat is nu meer op mijn van toepassing: alleen zijn en een wat huiselijker leven of meer actie ondernemen, meer onder de mensen zijn en meer doordraven?” Van allebei krijg ik energie en misschien ligt daarin wel het antwoord: accepteren dat ik allebei ben. Actie en rust. Allebei bewust. Hoewel ik nooit een carrière-tijger zal worden en altijd meer gericht zal zijn op privé. Hoewel: wie weet hoeveel ik ga werken, als ik werk vind dat meer bij me past. Waar de energie meer stroomt.

Ook meedoen aan deze uitdaging: Minimal Switch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten