donderdag 14 april 2011

Minimal Switch: Part 1

Een week of twee geleden zat ik wat te surfen op het net en kwam ik langs blogs en sites over het Minimalisme. Meer leven/genieten/in het nu zijn etc, door juist minder te doen/moeten/willen. Het greep me; ik werd er blij van en voelde de energie stromen. Dus ingeslagen het pad. Het pad van het meer toepassen van wat ik lees in mijn leven. Om echter te leven, minder met het doel bezig te zijn, me minder te laten leiden door piekergedachten over situaties waar ik toch niets aan kan doen. Om mijn energie meer te richten op wat ik wil en wat ik echt voel. Dat er te laten zijn. Maar waar ik nog veel meer behoefte aan heb, is het me richten op dat wat consuminderen me brengt. Rust en ruimte. Dus ik wil niet alleen opruimen, maar ook gaan sporten, kleuren, fotograferen, buiten zijn.

Het blog Minimal Switch sprak me aan: een flink aantal weken in 2011 een opdracht om bewust de uitdaging van een meer minimalistisch leven aan te gaan. De opdrachten lopen al even en de ene is voor mij relevanter dan de andere. Ik heb ze op een rij gezet en bij elke opdracht een stukje van mezelf gezet. Hierbij de eerste zes opdrachten, binnenkort de volgende zes!

Week 6: Verminder de toevoer van leesvoer. In papieren vorm of in de vorm van e-mail nieuwsbrieven.

Toen ik me bewuster werd van mijn behoefte aan ‘meer met minder’ was dit het eerste dat ik deed: een Nee-Ja sticker op de deur plakken, digitale nieuwsbrieven opzeggen en mijn moeder vragen om niet meer zoveel (leuk en interessant, dat wel) leesvoer mee te nemen. Ik merkte namelijk dat al die folders, tijdschriften en dergelijke schreeuwden om gelezen te worden. Maar dat ging ten koste van mijn aandacht voor het nu. Mijn aandacht voor mijn kinderen. Wat het me nu (na een paar weken) heeft opgeleverd: veel meer rust. Ik word niet meer verleid. Ik kan veel meer ‘zakken’, zakken in het Zijn. Zakken in mijn lichaam. Zakken in rust. Het voelt heerlijk!

Week 5: Schrijf alleen maar e-mails in vijf zinnen. Niet meer! Minder mag!

Deze opdracht kwam ik meer tegen op het net. Aangezien ik een hekel heb aan botte mailtjes die ik soms zie langskomen op mijn werk, ben ik meestal nogal uitvoerig. Eerst wat beleefdheden, dan een korte inleiding en dan de uiteindelijke vraag. Ik ben als de dood dat mensen mij bot vinden namelijk. Maar dit leidt wel tot lange(re) mailtjes, dus dit is best een uitdaging. De dingen korter en bondiger (en soms assertiever) formuleren. Ik ben er nu een paar dagen op aan het letten. Ik vind het lastig, maar ga proberen door te zetten.

Week 4: Ruim je voorraadkast eens op.

Wat heb ik het toch makkelijk met deze opdrachten: manlief heeft net onze nieuwe kelder voorzien van planken. Alles dus netjes schoongemaakt en ingedeeld. Niks overbodigs tot nu toe. Wel onderhouden natuurlijk!

Week 3: Koop wat je echt nodig hebt!

Toen we de belastingaangifte gingen rondmaken, hebben we ook eens kritisch gekeken naar onze uitgaven. Oei! Er ging wel erg veel geld op aan luxe en aan zomaar pinnen. Om ons vervolgens af te vragen waar al dat gepinde geld toch aan werd uitgegeven. Niet aan de boodschappen en aan bijvoorbeeld de kapper, want al die bedragen die pin ik altijd. Conclusie: per maand verdwijnt/verdween een paar honderd euro. Tijd voor een nieuwe aanpak! We hebben een weekbudget afgesproken voor boodschappen, kruidvat, overigen (overblijfkaart school, onderhoudsbeurt fiets etc) en een bedrag dat we ieder per week mogen pinnen. Dat mag op aan: een terrasje, een keer een tijdschrift en iets lekkers als de trein is vertraagd. Verder: pas op de plaats! Ik ben benieuwd wat het ons gaat opleveren!

Nu een week of vier later kan ik al wel zeggen dat ik probeer heel bewust te zijn als ik iets koop. Hebben we dit echt nodig of moet deze aankoop een behoefte vervullen? Welke behoefte is dat? Hoe kan ik er op een andere manier aandacht aan besteden? Als ik eerlijk ben, merk ik dat er veel onrust in mijn lijf zit. Wil ook ik entertained worden door iets lekkers, een tijdschrift, een paar nieuwe oorbellen. Maar ik probeer over de behoefte heen te kijken en me bewust te worden van hoe lang de aankoop écht wat oplevert. Wordt vervolgd....

Week 2: Ruim je werkplek op!

Ook de werkplek is nieuw en ook deze kon in vanuit het niets helemaal opbouwen. Alles netjes dus.

Week 1: Ruim je kledingkast op en gooi weg of breng naar de kringloop!

Je moet weten dat wij een klus huis hebben. Na het afronden van de grove klussen, zijn we nu in het stadium van het mooi maken. Mijn handige man heeft op onze slaapkamer een inbouwkast gemaakt die ik helemaal heb ingericht waarbij ik meteen flink heb opgeruimd. Hub, een flinke tas naar de kringloop. Nieuwe indeling. Alles lekker overzichtelijk en, nu naar een paar weken, merk ik echt dat ik veel meer verschillende kledingstukken draag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten