dinsdag 5 april 2011

Gedachtenspinsels enzovoort...



Soms vraag ik me af waarom ik toch begonnen ben met een blog. Ik vind het lastig om er tijd voor vrij te maken; om er echt iets van te maken. Terwijl ik toch wel de ideeën heb. Zo dacht ik: "Zal ik schrijven over de blogs over Minimalisme die ik de laatste tijd lees? Of zal ik schrijven over het gesprek met de coach vanmiddag en de leuke oefening die we gedaan hebben? Of zal ik foto's posten? Of zal ik eens kijken of ik wat met de instellingen kan werken, zodat mijn blog wat meer gaat leven?" Kortom: ik ben wel met van alles bezig, maar de tijd vrij maken om het op mijn blog te zetten kost moeite. Maar laat ik bij het begin beginnen en gewoon iets zeggen over het eerste onderwerp: Minimalisme.


Het woord op zich schrikt misschien af. Je kunt het ook noemen: bewuster leven, leger leven, consuminderen. Het hoort allemaal een beetje bij elkaar; raakt allemaal elkaar. Ik kwam een keer terecht op het populaire blog Zen Habits en Mnmlist; twee sites van dezelfde schrijver. De lay-out van de sites is zoals je van de inhoud mag verwachten. Helemaal leeg!

Waar ze over gaan? Over meer leven met minder spullen/geld/afleidingen/contacten etc. Ik merk dat ik de behoefte voel om ook meer te leven met minder. Nu leven wij al met vrij weinig. Zo hebben wij geen TV, maar kijken we wel via de computer. We hebben (nog) geen auto en doen alles met bakfiets of trein (gaat helemaal prima!). We zijn ons aan het verdiepen in biologische vlees pakketten die we in de vriezer kunnen doen. We gebruiken onze mobiel heel weinig, doen niet aan Twitter of Facebook en onderzoeken groene stroom/groen bankieren/een moestuin; je snapt het idee. (Die laatste drie dingen hebben nog niet trouwens, maar we verdiepen ons er momenteel in.)


Een van de eerste dingen die ik laatst heb opgepakt is het verminderen van al het papier dat ons huis binnenstroomde. Dus we hebben een Nee-Ja sticker op de deur. De Nee-Nee variant had ik nog liever, maar dan krijg ik ook geen lokale kranten meer waarin allerlei info staat over kinderboerderijen, zwembaden en wegwerkzaamheden aan het spoor. Laat dat nu net dingen zijn waar we veel gebruik van maken. Ook heb ik mijn moeder gevraagd om geen papier meer mee te nemen. Dus geen folders, boekjes, oude tijdschriften etc. Het heeft me al veel opgeleverd: ik word niet meer afgeleid door al die informatie die toch schreeuwt om gelezen te worden. Maar wat doe ik met die extra tijd en energie? Nog niet zoveel. Gewoon lekker rustig uit het raam kijken. Rustig eten koken. Met de kinderen een boekje lezen. Verder gaan met de biografie van Vasalis: een dikke pil!


Maar waar het eigenlijk om gaat is natuurlijk om meer contact te krijgen. Contact met mezelf, de wereld, de grond onder mijn voeten. Afleiding is heerlijk zei Stine Jensen (in haar essay voor de maand van de filosofie) van de week ergens, maar je raakt ook verwijderd van dat waar het om gaat. Het leven in al zijn facetten. Gewoon het privé leven in al zijn eenvoud en rijkdom.


Ook nog een leuke site: Minimal Switch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten