donderdag 10 februari 2011

De Kist

Kijken jullie wel eens naar het programma 'De Kist'? Via Uitzending Gemist heb ik laatst weer een aantal afleveringen gezien waaronder die met Annemiek Schrijver (journalist, schrijfster, presentratice van Het Vermoeden). Ik vond het fantastisch. Ik geniet ervan als mensen vol vuur en passie kunnen verwoorden wat ik van binnen voel. Enkele ideeën, die ik maar even kort noem, maar die wel voer zijn voor meer 'schrijfstof'.

- Ieder kind heeft vonken van liefde en mededogen, die als pilaren zijn waar het heelal op rust. Wij mensen zijn uitdrukkingsvormen, maar worden uiteindelijk als golven weer opgenomen in de zee. Op het moment dat wij sterven.
- De hel is het afgescheiden denken.
- Nabijzijn, dat is waar het om gaat. Juist in de ontmoeting en confrontatie met de ander kun je jezelf bewust worden van je eigen maskers, van je eigen schillen. De kunst is om daarin wakker te worden. Zo denkend kan je als individu alleen maar echt aan het licht komen in de ontmoeting met de Ander.

Dit doet mij denken aan: wat gebeurt er al ik dood ga? Waar geloof ik in en waar sta ik? Het idee/gevoel van weer terugopgenomen worden in een groter geheel spreekt me aan. Ik kan namelijk niet zoveel met reïncarnatie en ik vind ook dat daar tegenwoordig zo makkelijk mee wordt om gesprongen.
Verder voel ik steeds meer de behoefte om mijn 'normen en waarden' actief te benomen. Waar sta ik voor? Waar geloof ik in? Mijn hele leven heb ik al het idee dat ik geen grond heb. Wat is die grond. Kennen jullie je eigen grond? Hebben jullie daar een besef van? Of denken jullie daar gewoon nooit over na.

Last week I saw the programm 'De Kist'/The Coffin. In this program famous Dutch People are visited and the journalist brings a real coffin in their house. They talk about life and death. Last week they did an interview with a Dutch journalist and she was so passionate about life and death and her growing process. Very inspirational.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten